01 02 03 Emilia Tuukkanen: Millaiset on hyvät BJJ-treenit? 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Millaiset on hyvät BJJ-treenit?

34
Bjj-saleja on Suomessakin jo joka kaupungissa aikalailla yksi, useissa enemmänkin. Jokaisella treenienvetäjällä on omat tapansa vetää treenejä, alkulämmittelyistä tekniikoihin ja sparrien määrään. Olen päässyt ympäri maailmaa käymään monella eri salilla ja nähnyt monet erilaiset treenit, ja minulle onkin muodostunut aika selkeä käsitys siitä, millaiset treenit sopivat minulle parhaiten ja kehittävät eniten. Ennenkun jollain menee herne nenään,  kannattaa sitten muistaa että tämä on jonkunverran ihan vaan mielipideasiakin, vaikka joistain asioista ei voikaan kiistellä (esim. se on vaan pakko sparrata välillä että tulee hyväksi jiujitsussa *merkitsevä katse Gracie-online universitya kohtaan*), ja kaikki on mun näkökulmastani muodostettuja mielipiteitä. Ei faktoja. Jollain, joka treenaa jiujitsua ihan vaan harrastus-/kuntoilumielessä, on tietenkin treeneiltä ihan eri odotukset kuin kilpailijalla, ja siinä ei ole mitään väärää. Itse vaan haluan joka treeneissä kehittyä kisoja silmällä pitäen, koska ne on mulle se tärkein asia bjj:ssä.

Alkulämmöt

Lihasten lämmittely ja aktivointi ennen treeniä on tärkeää, ihan sama onko tekemässä punttireeniä, juoksulenkkiä vai sitten jiujitsu-treeniä. Hyvän treeninvetäjän merkki on mun mielestä mm. se, että alkulämmöt on mietitty tukemaan päivän aihetta. Esim jos aiheena on guardin ohitukset, on tärkeää saada jalat ja selkä vetreäksi. Jos aiheena on berimbolo, on etenkin niska ja selkä aktivoitava jne. En itse pidä YHTÄÄN alkulämmöistä, jotka ovat vain punnerruksia, x-hyppyjä, juoksemista tms. Niillä on ihan hyvä ottaa se ensimmäinen hiki pintaan ja sykettä vähän ylös, mutta enintään se treenien ensimmäinen 5 minuuttia. Sen jälkeen pitäisi jo lämmittelyjen erottua selvästi bjj-aiheisiksi, ja lämmittelyn voikin hyvin hoitaa drillailemalla perustekniikkaa(guardista käsilukko, triangeli, omoplata tai perusohitukset kuten toreando, leg drag yms)/alasvientejä, tai, kuten monilla saleilla tehdään, erilaisia jiujitsua tukevia liikkeitä, kuten katkarapu, krokotiilikävely, siltailu yms. Ihan turha käyttää kallista treeniaikaa punnertamiseen kun voisi saman ajan käyttää perustekniikoiden hiomiseen. Lämmittelyjen olisi hyvä kestää 10-20min, riippuen vähän mitä sen jälkeen on treeneissä vuorossa, koska usein tekniikkaosuuskin on vähän sellaista alkulämpöjen jatketta. Joskus alkulämpöihin voi kuitenkin ottaa jotain hauskaa porukalla, esim polttopalloa, sisäfutista, pallonryöstöä yms semmoisen vartin verran, koska joskus on hyvä pitää hauskaakin treeneissä.

Tekniikka/positiopainit

Kuten tuossa sanoin, lämmittelyt ovat toivottavasti tukeneet päivän tekniikkaa. Olivat päivän tekniikat mitä hyvänsä, pari asiaa pitäisi muistaa:

1. Jos on useampia tekniikoita, niiden tulisi olla yhteydessä toisiinsa. Eli ei niin, että ensimmäinen tekniikka on full guardin ohitus, seuraava deep half guard -sweeppi ja viimeinen berimbolo twister-hookilla. Parhaiten olen aina saanut opetuksista irti, kun opettaja on näyttänyt ensimmäisen tekniikan, varmistanut sen jälkeen salia kierrellen että kaikki saavat sen haltuun, seuraavaksi näyttänyt toisen version samasta liikkeestä tai jonkin variaation siihen, kun vastustaja puolustaakin sitä tekniikkaa jollain lailla. Näin siitä opetetusta tekniikasta saattaa jopa jotain hämärää muistikuvaa tälläsenkin blondin päähän jäädä, ja muistan ehkä vielä seuraavissa sparreissa koittaa hyödyntääkin sitä.

2. Tekniikka-osuuden tulisi kestää max 20min, hyvä aika per tekniikka on n. 10 minuuttia eli kaksi uutta juttua per treeni. Tekniikan opettelun jälkeen 10min positiopaineja aiheena olleesta positiosta. Olen itse huomannut, että jos paljon pidempään kuin 10min tehdään vaan sitä yhtä ja samaa tekniikkaa, siinä tylsistyy, toistojen laatu huononee, ja tulee ylipäätään aika flegmaattinen olo, mikä ei ole kovin hyvä pohja sparraamiselle. Varsinkin, jos tekniikkana on jotain suhteellisen yksinkertaista, kuten vaikkapa kuristuksia selästä tai mountista. Vaikka olenkin täysin sitä mieltä että drillaaminen on kaiken teknisen oppimisen a ja o, jotain peruslievekuristusta tai kimuraa full guardista alta ei ehkä kannata alkaa hakea 10 000 kertaa, vaan drillit on aina ennemmin erilaisia kombinaatioita, jotka sitten lopulta voi päättyä sinne kimuraan (esim. guardin ohitus, side control, toinen kääntyy kyljelleen --> kimura "ylempään" käteen). Drillatessa ei sitä tekniikkaa enää sinällään pitäisi opetella, vaan jo opittua kerrata. Siksi drillaaminen on loistava juttu vaikkapa niihin alkulämmittelyihin. Positiopaineissa saa hyvin koitettua tekniikkaa usean toiston verran oikeassa tilanteessa, kun kaveri vastustaakin yhtäkkiä.

Sparrit

Sparrien alkaessa täällä aina sanotaan että aletaan vasta treenaamaan. En nyt sitä ihan allekirjoita 100% mutta kyllä sparrit on ehdottomasti mulle se treenien kohokohta ja samalla tärkein juttu. Jos sparria ei tule tarpeeksi, alkaa kiukuttamaan ja tulee jopa sellainen fiilis, että oli ihan turhat treenit (näinhän asia ei siis oikeasti tietenkään ole, mikään treeni ei ole turhaa). Monille muilla saleilla treenatessa eniten mua jää aina mietityttämään 2 asiaa: sparrierien pituus ja sparriajan osuus treeniajasta. Mun mielestä on hassua sparrata niitä 5min eriä 1min tauoilla 3 tai 4 kappaletta, kun se on vain ja ainoastan valkovöisten otteluaika, ja heillekin tekisi hyvää sparrata pidempiä aikoja. Jos on tottunut vaikka 8 min eriin, 5min otteluaika ei tunnu missään. Mun mielestä myös aikaa sparreille olisi hyvä antaa yli sen perus puol tuntia mitä useilla saleilla tuntuu olevan tapana. Jos alkulämmöt on n. 20min ja tekniikkaosuus 30min, josta sitä positiopainia 10min, niin sparreille jää hyvä 40min, eli 4x 8min erää 2min tauoilla, tai 1min tauoilla ja loppuun yksi 3min flow roll loppujäähdyttelynä.

Muuta

-Loppuun olisi hyvä olla jotain edes etäisesti kehonhuoltoa muistuttavaa, kuten venyttelyä, joogaa tai edes kevyt flow roll -erä, ettei kova treeni lopu kuin seinään viimeisen sparrierän loppuessa.
-Treeneihin tulisi mahdollisimman paljon sisällyttää myös alasvientejä ja pystypainia, jos ei päivän tekniikkana niin alkulämpöihin drilleinä tai positiopainiin. Lisäksi sparrit tulisi AINA aloittaa pystystä.
-Sparrien, tekniikan ja positiopainien järjestystä on hyvä välillä muuttaa. Alkulämpöjen jälkeen voikin joskus ottaa guardinohitussparreja tai painieriä, osan tekniikasta korvata flow rollilla tai jättää tekniikkaosuuden viimeiseksi. Mitä enemmän vaihtelua, sitä parempi, kunhan treeneissä pysyy sekä järki että tekemisen meininki.




Hyviä treenejä!
35 36 37 38