01 02 03 Emilia Tuukkanen: Ruokajuttuja ja kehonhuoltoa 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Ruokajuttuja ja kehonhuoltoa

34
Miten urheilija jaksaa treenata, palautuu ja saa punttitulokset kasvuun ilman sitä jauhelihaa ja rahkaa?





Ohjaan työkseni erilaisia ryhmäliikuntatunteja Aurinkorannikon Sofia-opistolla (tervetuloa vaan jumpalle jos satut olemaan Fuengirolassa) päivittäin, viikkotunteja n. 10-13. Onneksi muutamat ovat kehonhuoltotunteja, niin saan ihan pakostakin tehdä mm. putkirullailua palautumisen tueksi. Tunteihin kuuluu esimerkiksi kahvakuulaa, vatsa-pakaramuokkausta, suppailua, itsepuolustusta yms yms niin voin kertoa että kulutus on aika kova, kun näihin tulee sitten päälle vielä omat painireenit sekä 1-2krt viikossa fysiikkaa. Ruokaa saa siis syödä vaikka kokoajan ja niin paljon kun vaan jaksaa, mutta siitä lisää sitten myöhemmin.

Kroppa myös kaipaa hurjan määrän huoltoa, kaksi kertaa viikossa ohjaamani putkirullailu ei valitettavasti riitä pitämään lihaksia edes siedettävän vähän jumissa, vaan aina iltatreenien jälkeen on pakko venytellä ja avata lihaksia. Ohjaan myös niska-selkä-hartia-jumppaa kahdesti viikossa, joka tekee todella hyvää yläkropalle, kun selkä ja hartiat usein menevät painimisesta niin jumiin.

Suurin apu kuitenkin mulle tulee hieronnasta, jossa käyn 1-2krt kuussa aivan parhaalla Elinalla Harmoniassa Fuengirolassa. Kun olin vielä toimistotyössä, Elina hieroi aina enimmäkseen mun selkää ja hartioita, kun ne olivat aivan älyttömän jumissa ja jatkuvasti kipeinä, sekä aiheuttivat säännöllisiä pääkipuja ja lukkoja. Nyt kun työ on vaihtunut aivan täysin päinvastaiseen, selkää ei edes juuri tarvitse availla,vähän vaan loppuun hieroa ja avata muutamat lukot ja laittaa veri kiertämään hartioihin, mutta jalat ovat sitäkin enemmän käsittelyn tarpeessa, aika selvästi näkee miten pahaa istumatyö tekee kropalle. Hieronnan jälkeen on aina ihan pöhöttynyt ja hassu olo kun nesteet on humpsahtaneet liikkeelle ja kuona-aineet tekevät lähtöä, hyvin huomaa miten paljon jalkojen isojen lihasten kunto vaikuttaa hyvinvointiin. Ja seuraavana päivänä on yleensä aina paino 0,5-1kg alempana. Viimeksi Elina testasi urheiluhierontaa kuumilla kivilla ja siis voi luoja mikä vaikutus sillä oli,etenkin mun murheenkryyniin, eli reiden ulkosyrjän lihaskalvoihin, jotka on aina niin kireänä että vaikuttaa mm. siihen mihin lihaksiin kyykky käy. Seuraavana päivänä tein ihan kevyttä tankojumppaa, svedun, rinnallevetoja kyykyn kautta ja tempausta ihan vaan tekniikkaharjoitteluna, eli siis ei mikään rankka setti eikä edes isoilla painoilla, mutta silti seuraavana päivänä oli pakaralikset niin kipeänä etten muista millon viimeksi olisin saanut näin hyvin tuntumaan kyykyt yms vain pakarassa ja takareidessä, yleensä etureisi meinaa viedä kaiken kunnian. Ja ihan vaan koska nyt se kireä lihaskalvo antoikin periksi ja pääsin käyttämään kunnolla niitä lihaksia mitä olisi tarkoituskin. Toinen missä huomasin eron hyvin oli kun putkirullaillessa lonkankoukistajaa siinä ei tuntunutkaan kipua juuri lainkaan ensimmäistä kertaa ikinä, vaikkei edes oltu hierottu lonkankoukistajaa :D Mutta niin ne kaikki vaan on yhteydessä toisiinsa. Jokaisen urheilijan pitäisi kyllä käydä säännöllisesti hyvällä hierojalla, on siitä vaan niin suuri apu <3

Sitten safkaan!

Aamupalaksi syön melkein aina puuroa, jossa on herneproteiinia, paljon siemeniä ja pähkinöitä, kookosöljyä ja marjoja & hedelmiä. Kahvini juon ilman kasvimaitoja (ei ne vaan sovi sinne..), laitan sekaan aina puolikkaan teelusikallisen kookosöljyä ja tipan agavea.

Olen rakastunut papu-tomaattisörsseliin oikeastaan niin tortilloissa kuin pastan tai riisin kanssa, ja Santerikaan ei sen lihattomuudesta valita. Se on oikeastaan vain paistettua sipulia, sieniä ja selleriä papujen ja itsetehdyn tomaattikastikkeen kanssa (3 kirsikkatomaattia, muutama aurinkokuivattu tomaatti ja vähän paprikaa soseutettuna hummuksen kanssa). Helppoo ja nopeeta.

Tortilloita voisin syödä vaikka joka päivä, tuon papumössön kanssa tai ihan pelkillä raaoillakin täytteillä. Avokadoa, hummusta, siemeniä, vihanneksia, mitä vaan. Nam.

Leivon nykyään paljon leipää itse, että takuulla tiedän mitä sinne taikinaan menee. Laitan niihin aina paljon siemeniä ja siemenrouheita kuitujen yms ravintoaineiden vuoksi, ja kunnon lorauksen oliiviöljyä. Sämpylöiden kaveriksi olen tehnyt oman mausteöljyn, joka oliiviöljystä tehdessä muuttuu helppokäytöisemmäksi (paksummaksi) jääkaapissa. Mausteöljyhän on tosiaan vaan haluamaasi öljyä haluamillasi mausteilla :D Itse lisään sinne vielä auringonkukan- ja kurpitsansiemeniä ja sitten blenderiin miellyttävämmän rakenteen vuoksi.

Mulla on nykyään aina jääkaapissa raakasuklaata tai muita raakaherkkuja, joista saa paljon energiaa nopeasti mausta tinkimättä. Pähkinöitä on iso valikoima aina myös saatavilla, koska jos olen nälkäinen muutun aika kiukkuiseksi (Santeri sanoo että Hulkiksi...). Hedelmiä syön kulhollisen päivässä, ainoastaan painoa pudottaessa tinkisin tosta määrästä, muuten mun mielestä hedelmien syömisen rajoittaminen on ihan höpöhöpöä. Tein myös maapähkinävoi-vegaanitoffeeta, se resepti kaipaa vielä pikkasen korjailua ennenkun kehtaan jakaa sen.

Mun perusruoka on erilaisia sörsseleitä, kuten tuo papujuttu, ja mihin vain ruokaan kerman sijasta kastikkeeksi sopii hummus, joka onkin oikeasti mun ruokavalion kulmakivi :D Lemppari pikkusnäkki on maissikakut hummuksella ja kurkkuviipaleilla. Ruoksi pastoja, risottoja, wokkeja, mitä vaan mitä monipuolisemmilla kasviksilla. Kuka ikinä onkaan sanonut että kasvisruoka on tylsää, ei kyllä ole tiennyt mistä puhuu.

Outoja ruokatapoja,tai ehkä enemmän päähänpinttymiä, mulle on myös muodostunut. Yritän syödä joka päivä yhden avokadon, vähintään puolikkaan granaattiomenan ja paljon kypsentämätöntä ruokaa. Siemeniä mun on pakko tunkea jokaikiseen ruokaa, leivästä pastaan ja puuroon. En halua olla se stereotyyppinen vegaani, joka saa tiesmitä puutostiloja, vaan yritän pitää huolta siitä, että saan kaikki mahdolliset vitamiinit ja ravintoaineet varmasti.

Olo on ollut tosi hyvä ja energinen, vatsa toimii, reenit kulkee, sparreissa ei kunto lopu, lihakset ja punttitulokset kasvaa. Tästä 4kk täysvegeilystä (muutamaa poikkeuspäivää lukuunottamatta) ei ole ainakaan tähän mennessä ollut kun hyviä seurauksia :)



Hyvä esimerkki papusörsselistä :D Ei kovin kaunista, mutta todella hyvää.


Pähkinä-suklaapalleroita <3



Vegelettuja & omatekemiä sämpylöitä







Kasvisrisotto



Raakasuklaata


Vegelettuja maapähkinävoilla


Sörsseliä taas :D





Kikherne-curry




Vegaanitoffeeta!! OMG!!










Pizzaa <3





35 36 37 38